In 2012 maakte ik een indrukwekkende treinreis door Rusland, Mongolië en China. In totaal zeven nachten sliepen we in de trein. Het was een bijzondere ervaring. Niet alleen vanwege de landen die we per trein doorkruisten, maar vooral vanwege het leven aan boord en de mensen die we in en om de trein ontmoetten. Dus toen afgelopen zomer de eerste geruchten naar buiten kwamen dat er ook vanuit Nederland weer nachttreinen zouden gaan vertrekken naar verschillende Europese steden, begon het bij mij ineens weer te kriebelen. Dit wilde ik meemaken! 

En zo gezegd zo gedaan. Een aantal maanden later vertrokken wij om kwart over negen in de avond met de nachttrein naar Praag. Nu is het hoog tijd om mijn ervaringen met deze nieuwe nachttrein te delen. 

Ben jij ook van plan om met de nachttrein te reizen? Lees dan vooral verder, want dan weet je precies wat jou te wachten staat en waar je rekening mee moet houden.

De nachttreinen van GreenCityTrip

De initiatiefnemer van de nachttreinen is GreenCityTrip. Met hun trein kun je stedentrips maken naar onder andere Wenen, Venetië, Milaan en dus ook Praag. Het concept is eenvoudig. Je boekt een volledige pakketreis of alleen de treintickets op hun website. Je vertrekt in de avond vanuit Nederland en bent de volgende ochtend op de plek van je bestemming. Op dag drie van je verblijf vertrekt ‘s avonds de trein weer terug naar Nederland. 

Je kunt de volledige reis samenstellen op de gebruiksvriendelijke website. Eén van de belangrijkste keuzes is bepalen of je jouw coupé met anderen wil delen. Je kunt reizen in twee-, vier-, of zespersoons coupés. 

Wat ik persoonlijk heel handig vond, was de enorme flexibiliteit. Zo was het aanbod uit hotels heel groot en kon je aangeven of je wel of geen ontbijt wilde hebben.

De voordelen van reizen met de nachttrein

Het reizen met de nachttrein naar Praag is mij goed bevallen. Het is een relaxte en praktische manier van reizen. Je stapt ‘s avonds in de trein, maakt kennis met de buren, drinkt een biertje, gaat slapen en als je de volgende ochtend wakker wordt, ben je bijna op je bestemming. Ideaal! De volgende voordelen sprongen er voor mij echt uit. 

Je hoeft niet uren voor vertrek aanwezig te zijn

De treinen van GreenCityTrip vertrekken uit zes plaatsen in Nederland; Breda, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Arnhem liggen allemaal op de route. Het enige wat je moet doen is zorgen dat je op tijd op het perron staat. Je hoeft niet minimaal twee uur van te voren aanwezig te zijn om in te checken of je bagage in te leveren. Tien minuten voor vertrek is goed genoeg. Je wacht tot de trein komt binnenrijden, gaat zitten in de juiste coupé en wacht tot de steward je persoonlijk welkom heet. 

Je mag zoveel bagage meenemen als er in de coupé past

De coupés zijn ruim en er is voldoende plek voor je bagage. Zo heeft iedere coupé opbergruimte boven het gangpad en is er ook nog plek onder de banken. Je hoeft je dus echt niet druk te maken over of je handbagagekoffer wel de juiste afmetingen heeft, en je kunt gerust nog een extra tas meenemen met drinken en snack voor onderweg. Of natuurlijk flink gaan shoppen op jouw bestemming en alle spullen zonder bijbetalen mee naar huis nemen. 

En ook voor jou en je ledematen is er voldoende ruimte

Misschien nog wel belangrijker; ook voor jouw ledematen is er voldoende ruimte. Je kunt probleemloos je benen strekken of in een andere houding gaan zitten. Het is een oude trein en de banken zijn misschien wat hard, maar met een beetje creatief gebruik van kussens en dekens kun je prima zitten. Er is zelfs genoeg ruimte om je benen op te trekken en natuurlijk languit te liggen slapen. En zelfs dan kan iedereen probleemloos opstaan en de coupé verlaten zonder medereizigers lastig te vallen. 

Je hebt tijd om van het uitzicht te genieten

Je zult nu misschien wel denken, maar je reisde toch per nachttrein naar Praag? Dan is het toch pikkedonker? En ja dat klopt. Het grootste deel van de reis leg je in het donker af. Maar zo in de buurt van Dresden begon het licht te worden en dus konden we volop genieten van het mooie Saksische Zwitserland en de slingerende Elbe. Ik zou graag eens gaan kamperen in Tsjechië en ik vond deze treinreis een heel erg leuke kennismaking met het landschap. Het treinreizen is totaal anders dan je normale treinrit tussen werk en thuis, dus je kijkt ook met andere ogen naar alles wat voorbij zoeft.

Bij aankomst ben je meteen in het centrum van de stad

De nachttrein naar Praag komt aan op het centrale station midden in de stad. Niet alleen geeft je dat de mogelijkheid om al vanuit de trein je eerste blik op de stad te werpen, het zorgt er ook voor dat je daarna niet nog minimaal een half uur in de bus of trein moet zitten om in het centrum te komen. Je stapt uit en vijf minuten later sta je tussen de mooie Praagse gebouwen. En een half uur wandelen later stonden we bij de receptie van ons hotel en hadden we al heel wat foto’s geschoten. 

Je kunt meer lezen over mijn ervaringen in Praag in mijn blog over een onvergetelijke stedentrip Praag. Hierin staan ook een aantal van de foto’s die we direct na aankomst hebben genomen.

Er is voldoende keuze uit fijne hotels

Ik was zelf verbaasd over het enorme aanbod aan hotels waar je uit kon kiezen. Standaardopties waren nette driesterrenhotels even buiten het echte centrum van Praag. Maar als je iets meer budget hebt, zijn er ook hele luxe opties midden in het centrum. Wij deden iets meer research en kozen voor Hotel Belvedere. Een viersterrenhotel in de wijk Praha 7. Een hippe woonwijk op een paar minuten vanaf de Oude Stad. We betaalden hier wel wat meer voor, maar we wilden vooral een hotel met een fijne ligging niet ver van goede restaurants en op loopafstand van alle bezienswaardigheden. En achteraf was dit hotel voor ons de perfecte keuze. 

De nadelen van reizen met de nachttrein

Hoe fijn het ook is om met de nachttrein te reizen, er zijn ook een aantal nadelen die je moet meenemen in je overweging. Wij gingen met één van de eerste GreenCityTrip reizen mee, dus het kan ook zijn dat het kinderziektes waren en deze issues inmiddels allemaal opgelost of verbeterd zijn. Maar ik zou je aanraden om de volgende nadelen ook even goed te bekijken.

Slapen in de trein is best even wennen, door het continue gewiebel

Ik kon het me niet meer goed herinneren van mijn Transmongolië reis, maar kennelijk is slapen in de trein toch wel een dingetje. Zeker tijdens de heenreis heb ik niet zo goed geslapen en moest ik wennen aan het continue gewiebel en de vreemde geluiden. Het is op zich best stil in de trein, maar af en toe hoor je het piepen van de remmen, de verwarming tikken of iets anders kraken. Als je weet dat je je daaraan gaat storen, zijn oordopjes de ideale oplossing. Op de terugweg sliep ik al een stuk beter, mede doordat ik mijn kussen wat groter had gemaakt met behulp van wat truien. 

Het ontbijt is karig en een restauratiewagen ontbreekt

Omdat de trein ‘s ochtends vroeg aan zou komen in Praag en Utrecht hadden wij besloten geen gebruik te maken van de gecombineerde ontbijt- en snackbox. Ik ben allergisch voor noten en pinda’s en daardoor zijn dit soort initiatieven altijd een beetje riskant, maar van onze medereizigers begrepen we ook dat deze boxen eigenlijk gewoon heel erg tegenvielen. Meer dan wat pinda’s, een beschuitje en zoet beleg was het niet. Wij waren dus blij dat we deze niet hadden besteld en gewoon zelfvoorzienend waren tijdens de treinreis. 

Wat ik persoonlijk jammer vond, is dat een restauratiewagen ontbreekt. In de ochtend was het wel mogelijk om koffie en thee te kopen in één van de wagons, maar daar hield het ook mee op. Van de Transmongolië Express weet ik nog dat de restauratiewagen de ideale plek was om medereizigers te ontmoeten. 

Het wisselen van de locomotief verliep niet soepel, waardoor we zowel heen als terug vertraging hadden

Wat goed is om te weten, is dat de trein onderweg een aantal keer van locomotief wisselt. In Nederland rijdt de trein met een Nederlandse locomotief, in Duitsland met een Duitse en jawel… in Tsjechië met een Tsjechische locomotief. En zowel op de heen- als terugweg zorgde deze wisseling voor vertraging. 

In de vroege ochtend stonden we een uur lang stil vlak voor de Tsjechische grens, omdat de nieuwe locomotief die ons naar Praag moest brengen te laat kwam. En op de terugweg bleven we steken bij Emmerich, waar de Nederlandse locomotief technische problemen had. Uiteindelijk stonden we hier anderhalf uur stil. Op dat moment is het natuurlijk niet anders, maar ik vond het toch wel vervelend dat er op deze manier kostbare tijd verloren ging. 

Onze tickets klopten niet en de klantenservice via de chat verliep moeizaam

De zondag voor vertrek ontvingen we onze tickets. Helaas stond hier een foutje op. We hadden een vierpersoons coupé geboekt, maar waren ingedeeld in een zespersoons coupé. Omdat het gehele proces digitaal verloopt, kun je niet telefonisch contact opnemen met GreenCityTrip, maar gelukkig is er wel een chat. Alleen verliep dat niet zo soepel…

De chat operator met de bijzondere naam ‘Contact’ baalde er kennelijk flink van dat hij/zij op zondag moest werken en kwam niet verder dan antwoorden bestaande uit maximaal drie woorden, waaruit telkens bleek dat het allemaal lastig was. Na enig aandringen, kregen we het antwoord dat we nieuwe tickets zouden krijgen. Twee dagen voor vertrek hadden we die echter nog niet…

Gelukkig zat er toen iemand met meer goede wil achter de chat. Binnen een paar minuten was de fout hersteld en hadden we nieuwe tickets. Het kon dus kennelijk allemaal wel! 

Het is duurder dan vliegen

Hoe je het ook went of keert, als je een budgetreiziger bent dan is reizen met de trein relatief duur. Zeker als je het vergelijkt met vliegen. Met het vliegtuig kun je al snel voor zo’n 60 Euro op en neer naar Praag. Met de trein kost je retourtje, zonder hotel en extra’s, al 139 Euro. Nou wil ik jullie niet vervelen met een lang betoog over oneerlijke concurrentie, maar ik vind wel dat dit anno 2021 anders zou moeten zijn. Want het reizen met de nachttrein naar Praag is mij ondanks wat hobbels uitstekend bevallen en is zeker iets wat ik in de toekomst vaker ga overwegen. 

En jij? Zou jij de nachttrein nemen voor een stedentrip? En waar zou je dan naartoe gaan?

2 Comments

  1. Tof idee om eens de nachttrein te nemen in plaats van het vliegtuig, heel andere beleving en nog eens duurzamer ook. Gaan we zeker overwegen bij onze volgende citytrip!
    Goed overzicht met de voor- en nadelen.

    • Dankjewel Leen voor je complimenten! Goed om te horen dat je wat aan mijn overzicht hebt. En inderdaad het is een heel mooi alternatief voor het vliegtuig. Er zijn genoeg steden die op een goede afstand liggen voor een reis met de nachttrein. Ik ben benieuwd wat jullie volgende bestemming gaat worden en of dat met de trein gaat gebeuren.

Laat een reactie achter

Bewaren