Nadat we in Ipoh de auto weer hebben ingeleverd, reizen we door naar de hoofdstad van Maleisië: Kuala Lumpur. Aan het begin van de reis waren we hier ook al drie nachten, maar dat is bij lange na niet genoeg om deze wereldstad te ontdekken, dus gingen we terug om de feestdagen hier te vieren en zoveel mogelijk gezichten van de stad te ontdekken.

Daarna reisden we door naar Langkawi, een fijn eiland in het noordwesten van Maleisië. Vanuit hier zullen we verder reizen naar Thailand, wat slechts op een steenworp afstand ligt. Maar niet voordat we dit verrassend groene eiland hebben verkend!

Deel 8 van ons jaar op reis in het kort

Welke bestemmingen bezochten we?

Na onze roadtrip door Maleisië bleven we nog op twee plekken: Kuala Lumpur en Langkawi. In Kuala Lumpur bleven we in totaal twaalf nachten. Langer dan gepland, omdat Mr. Backpackfever ziek werd en een paar dagen binnen moest blijven. Op Langkawi bleven we vijf nachten, wat ons ruim de tijd gaf om het eiland te verkennen.

Waar sliepen we?

We kwamen op 24 december aan in Kuala Lumpur en wilden graag op een wat luxere plek de Kerstdagen doorbrengen. We kozen voor het Seri Pacific Hotel in Chow Kit. Iets te formeel voor onze smaak, maar we hebben ons prima vermaakt. Daarna verhuisden we naar een appartement in het Colony by Infinitum appartementencomplex. Een modern appartement in een nieuw gebouw dat vol zit met AirBnB’s. Het absolute hoogtepunt hier is de infinity pool op het dak met briljant uitzicht op de skyline van Kuala Lumpur. Maar ook vanuit ons appartement op de 28e verdieping hadden wij schitterend uitzicht.

In Langkawi kozen we voor het net buiten de drukte gelegen Bamboo Cottages in Pantai Tengah. Op slechts een paar minuten van de strand en de drukte van Pantai Chenang, konden wij vanuit het zwembad naar de spelende aapjes kijken.

Waar hebben we het lekkerst gegeten?

Tijdens onze eerste lunch in Kuala Lumpur kwamen we terecht bij een klein zaakje in Chow Kit met een muurschildering van de bekende Beatles plaat Abbey Road. Deze Nasi Kalut Doraisamy bleek echt supermalse kip te serveren met een goede saus. De lekkerste die we in heel Maleisië hebben gegeten. We zijn dus een paar keer teruggegaan, dat begrijp je vast wel.

Het restaurantje is tussen de middag ontzettend druk met locals die in de omliggende kantoren werken. In het wijkje van Nasi Kalut Doraisamy zitten nog veel meer leuke restaurantjes. Het is zeker de moeite waard om hier een kijkje te nemen.

Het meest bijzondere dat we hebben meegemaakt?

Omdat Mr. Backpackfever de deur niet uit kon met Oud en Nieuw hebben we het gezellig gemaakt in ons appartement. Filmpjes erbij, lekkere snacks, alcoholvrij bier en wij dachten eersterangs uitzicht op het vuurwerk. Dat ging dus niet door. We wisten dat de grote Oudjaarsshow op het Merdeka plein was gecanceld vanwege de gruwelijke landslide twee weken eerder en de overstromingen elders in Maleisië. Maar dat de Maleisiërs verder ook zo weinig aan vuurwerk deden hadden we niet verwacht. Na vijf minuten was de show klaar. Dat vonden we toch wel bijzonder.

Kuala Lumpur: het authentieke Chow Kit en de hedendaagse Petronas Towers

Tijdens ons eerste verblijf in Kuala Lumpur verbleven we in de moderne wijk Bukit Bintang. Hier vind je de meeste wolkenkrabbers en luxe malls. Ook vind je hier de toeristische avondmarkt bij Jalan Alor en andere toeristische hoogtepunten. Deze keer kozen we voor het authentieke Chow Kit. Eigenlijk een beetje per ongeluk, maar dat beviel ons prima.

Chow Kit en Kampung Bahru

Chow Kit en het aangrenzende Kampung Bahru zijn levendige wijken met lokale restaurants, winkels en een grote wet market. Hier verkopen ze vlees, vis en groentes. Het kan een beetje viezig zijn, maar het is een gezicht dat zeker weten bij de stad hoort.

Ik vind het een aanrader om tijdens je verblijf in Kuala Lumpur een paar uur door Chow Kit en Kampung Bahru rond te dwalen. Vanaf KLCC kun je via de Saloma voetgangersbrug doorsteken naar Kampung Bahru. Vervolg hier je weg richting de gezellige Jalan Raja Muda Musa, waar mensen ‘s avonds in de rij staan voor een lekkere maaltijd. Vanaf daar kun je doorlopen naar de Chow Kit wet market en de rest van de wijk verkennen.

Petronas Towers

Op nog geen vijftien minuten lopen vanaf Chow Kit beland je in een heel andere wereld. Die van de aangeharkte parken, luxe winkelcentra en de hoogste twin towers van de wereld: de Petronas Towers in de wijk KLCC. Wij stonden te popelen om het uitzicht over Kuala Lumpur te bewonderen vanaf deze toren. Helaas bleken ze op maandag gesloten en moesten we dinsdag voor een herkansing. Online waren de tickets uitverkocht, dus stonden we om half 10 ‘s ochtends in de rij om één van de schaarse tickets te bemachtigen. En het is gelukt! Om half 2 mochten we naar boven.

De eerste stop is de Skybridge die beide torens met elkaar verbindt. Vanaf de constructie van glas en staal op de 41e verdieping kijk je al een behoorlijk eind de diepte in. Toevallig hangen de glazenwassers hier in hun bakje om de ramen te lappen, dus hebben we er gratis entertainment bij. Wat moet je daar dapper voor zijn!

Daarna gaan we door naar de 86e verdieping. Het uitzicht over Kuala Lumpur is spectaculair. We zien natuurlijk de andere hoge torens; de KL Tower en de gloednieuwe Merdeka 118. Maar ook zien we de laagbouw van Kampung Bahru en Chow Kit en in de verte de heuvels van de Genting Highlands en Cameron Highlands. Het is een hele belevenis om zo hoog te staan!

Kuala Lumpur: winkelcentra, street art en tempels

Toen Mr. Backpackfever ziek was ging ik een paar dagen alleen op ontdekking. Op weg naar de street art in Bukit Bintang belandde ik in één van de meest bijzondere winkelcentra waar ik ooit geweest was. Sowieso zijn Aziatische winkelcentra een feestje; veel lokale merken, veel namaakartikelen en heel veel andersoortige winkels als massagesalons, nagelstudio’s en natuurlijk de arcadehallen. Maar deze Berjaya Times Square mall sloeg echt alles. Naast een grote bioscoop, vind je hier ook een bowlingbaan met maar liefst 48 bowlingbanen en een pretpark met achtbaan… met looping. Ik was onder de indruk, dat mag duidelijk zijn.

Net als in andere steden in Maleisië vind je ook in Kuala Lumpur de nodige street art. Met name rondom Jalan Alor zijn ze los gegaan. Van boven tot onder zijn straten, trottoirs en gebouwen omgetoverd tot één groot levendig kunstwerk. Straten die ik als vrouw voorheen waarschijnlijk niet in mijn eentje had durven trotseren zijn zo omgetoverd tot heldere nette steegjes.

Waar ze ook los gegaan zijn met kleur is bij een andere toeristische trekpleister; de Batu Caves. De trappen die leiden naar de tempels zijn in de kleuren van de regenboog geschilderd en zo getransformeerd tot een Instagramwaardige hotspot. De tempels hier zijn van recente datum en minder mooi dan in bijvoorbeeld Ipoh, maar de kalksteengrotten vinden wij absoluut een bezoekje waard.

Langkawi: een groen tropisch eiland

Na zo’n tien uur reizen komen we vanuit Kuala Lumpur aan bij ons hotel op Langkawi. Het contrast had niet groter kunnen zijn. Van de urban jungle naar de echte jungle. Bij het hotel horen we de apen en neushoornvogels in de bomen. Helaas hebben we wederom een beetje pech op Langkawi. Op de eerste avond krijgen we allebei last van een voedselvergiftiging. Als we de dag erna weer op de been zijn, regent het de hele dag. We hebben wel met de scooter het eiland rondgereden, maar door de vele regen hebben we er niet echt veel plezier aan beleefd.

Cable car, Skybridge, Seven Wells en Skull Beach

Gelukkig ging het op dag drie beter. Sterker nog, dit was echt een topdag. Het had alles in zich. Actie, avontuur, mooie uitzichten en een relaxmoment op het strand. We verkenden het noordwesten van het eiland en beklommen de 650 treden naar de Seven Wells waterval. Hier is het heerlijk zwemmen in het koude water en kun je van poel naar poel glijden in het bovenste deel van de waterval. We hebben er zoveel lol gehad!

Daarna namen we de kabelbaan naar de top van Gunung Machinchang. De kabelbaan gaat aan het einde met 42% omhoog en is daarmee de steilste kabelbaan van de wereld. Een ervaring op zich. Omdat we eerst naar de waterval waren geweest, was het inmiddels voldoende opgeklaard om een spectaculair uitzicht te hebben over Langkawi. In het noorden zien we helderblauw water, in het zuidoosten de groene jungle en in het zuiden de langgerekte stranden. Het mooiste uitzicht hebben we vanaf de Skybridge. Een 125 meter lange voetgangersbrug, waarbij het handig is als je geen hoogtevrees hebt. De brug wiebelt een beetje als je er over heen loopt en je kijkt zo de diepte in. Spectaculair maar ook een tikkie spannend.

Als de wolken weer binnentrekken dalen we af en rijden we naar Skull Beach (Pantai Pasir Tengkorak). Hier is het goed toeven in het heldere water en het zachte zand. In de verte zien we Thailand al liggen, onze volgende bestemming!