2019 was een bijzonder reisjaar. De allereerste trip van het jaar was al in januari. Samen met mijn zusje ging ik een lang weekend naar Oostenrijk voor een bruiloft. Daarna haalde ik mijn duikbrevet in Egypte en ging ik na jaren eindelijk weer kamperen in mijn geliefde Frankrijk. Daaromheen maakte ik nog een aantal korte trips die de teller voor 2019 op zeven zetten.

Zeven avonturen, zeven reisverhalen, zeven herinneringen die me de rest van mijn leven bij zullen blijven. Tijdens iedere trip heb ik nieuwe ontdekkingen gedaan, nieuwe dingen geleerd, geproefd en gezien. Ik streepte wederom bestemmingen en activiteiten af van mijn bucketlist. Ik neem je graag nog één keer mee naar mijn reisverhalen van 2019.

Januari | Een winters weekend Karinthië Oostenrijk

Samen met mijn zusje reisde ik naar Villach in het zuiden van Oostenrijk voor de bruiloft van één van haar vriendinnen. Ik vond het erg leuk en bijzonder dat ik als haar ‘+1’ mee mocht.

De bruid wenste een witte bruiloft, maar bij aankomst (zo’n 40 uur voor het jawoord) was er nog geen vlokje sneeuw te bekennen. Hoe anders was het 24 uur later. Villach en omgeving waren bedekt met een magische witte deken, die de winterse bruiloft een sprookjesachtige sfeer gaven.

Mijn zusje en ik hadden gelukkig ook nog wat vrije tijd om de prachtige meren in de omgeving te ontdekken. We bezochten onder meer de Milstatter See en de Wörther See. Het was een gezellig en feestelijk weekend; een perfecte start van het reisjaar 2019.

Lees meer over de meren van Karinthië en de perfecte winterbruiloft in mijn blog: Winters weekend Karinthië Oostenrijk.

Mei | Duiken in het paradijselijke El Gouna Egypte

De eerste maanden van 2019 stonden in het teken van het behalen van mijn PADI. Al sinds onze reis door Zuid Afrika, waar ik mijn eerste duik maakte, stond dit hoog op mijn bucketlist. Na eerst in Nederland alle zwembadlessen en online theoriecursus te hebben gevolgd, vlogen we begin mei naar Egypte voor het ‘echte’ werk.

Eerst stonden er vier open water duiken op het programma als onderdeel van onze PADI cursus. Daarna waren er nog drie dagen om als bevoegd PADI Open Water diver te genieten van het onderwater leven van de Rode zee.

De Rode Zee in Egypte is echt een duikerswalhalla. Het voelde elke duik weer alsof ik in een levensgroot aquarium zat. Ik werd helemaal zen van al die kleurrijke vissen. En we hebben zelfs nog dolfijnen gespot. Ik kijk nu al uit naar een volgende duiktrip.

Lees meer over mijn allereerste duikvakantie in ‘Een heerlijk weekje duiken in El Gouna Egypte’.

Mei/Juni | 2,5 week kamperen in Zuid Frankrijk

Voor het eerst in acht jaar ging ik in 2019 weer op vakantie in Frankrijk. De afgelopen jaren bracht ik wel wat korte bezoekjes aan Parijs, maar met uitzondering van deze stedentrips kwam ik niet in het land van de baguettes, wijnen en kaasjes. Het werd dus hoog tijd om weer een nieuwe regio van Frankrijk te verkennen.

Het zonnige zuiden deed zijn naam eer aan. Het was ongeveer de enige plek in Europa waar het eind mei nog wel een beetje goed weer was. De eerste week vonden we een mooie plek midden in de ruige Gorges du Verdon. Als je hier nog nooit geweest bent, dan kan ik het gebied je van harte aanbevelen. Het is het walhalla voor outdoorliefhebbers. Je kunt er prima raften, kayakken, fietsen en wandelen. Wij hielden het voornamelijk bij het laatste en genoten volop van de uitzichten.

Na een week trokken we de Provence in. We verbleven op een steenworp afstand van Arles. De stad waar Vincent van Gogh een groot deel van zijn meesterwerken schilderde. Ik snap heel goed wat van Gogh in deze omgeving zag. Je kunt hier volop genieten van prachtige lavendel, olijf en wijngaarden. Ik werd gewoon heel blij van de pittoreske dorpjes en het landelijke Franse leven.

Ik schreef meerdere artikelen over ons kampeeravontuur in Zuid Frankrijk. Maar een compleet verslag vind je in mijn blog ‘2,5 weken kamperen in Zuid Frankrijk’.

Augustus | Weekend zon, strand, Zeeland

In augustus besloten we tijdens een mooi weekend, spontaan onze pop-up tent in de auto te gooien voor een tripje naar Zeeland. We kampeerden bij de boer, op fietsafstand van de Noordzee. We brachten een bezoekje aan Neeltje Jans en voelden ons best trots op de Nederlandse strijd tegen het water. Ook een bezoekje aan het mooie plaatsje Veere konden we niet overslaan.

Een weekend kamperen in Zeeland voelt al snel als vakantie, ontdek hier waarom!

Augustus | Weekend kamperen in de Brabantse Kempen

Na het geslaagde weekend in Zeeland, besloten we een paar weken later om onze pop-up tent nog maar eens op te zetten. Deze keer werden we getipt over de Brabantse Kempen. We maakten een supermooie wandeling tussen de hei en vennen van de Cartierheide. Daarna zochten we verkoeling bij de recreatieplas van TerSpegelt. Het weekend sloten we af met een fietstocht door de Brabantse bossen.

De Brabantse Kempen hebben ons tijdens dit weekend enorm verrast. In mijn blog ‘Pop-up avonturen: kamperen in de Brabantse Kempen’ vertel ik wat deze regio zo interessant maakt.

September | Een weekend met collega’s naar Piemonte Italië

Een reisje met collega’s is altijd bijzonder, maar het wordt helemaal te gek als er tijdens dat reisje met collega’s en partners een helikoptervlucht op het programma staat. Ik was nog geen drie maanden in dienst toen ik met mijn Nederlandse en Oekraïense collega’s naar Milaan vloog. Vanaf hier reden we in twee uur richting Costigliole d’Asti. Hier staat ons toekomstige ‘kantoor weg van kantoor’.

Piemonte staat bekend als de beste wijnregio van Italië en vooral de wijnen uit Barolo en Barbaresco zijn wereldberoemd. We vielen met onze neus in de boter, want eind september worden de druiven geoogst. Overal waren de plukkers aan het werk.

Hoogtepunt was toch wel de helikoptervlucht over de groene heuvels, kastelen en wijnboerderijen in de regio. Een unieke kans op zo’n bijzondere trip. Ik ben er nog steeds dankbaar voor dat ik als ‘nieuweling’ mee mocht op deze trip!

Lust je net als ik graag een goed wijntje en ben je dol op Italiaans eten? Dan moet Piemonte op je bucketlist. Je hebt gegarandeerd een trip vol met onverwachte verrassingen.

November | Stedentrip majestueus Boedapest

Het reisjaar 2019 sloten we eind november af met een stedentrip naar Boedapest. En dit was ook al zo’n enorme verrassing! Ik heb er een nieuwe favoriete stad bij gekregen.

Boedapest staat vol met majestueuze gebouwen, heerlijke badhuizen en lekkere restaurants. En als klap op de vuurpijl, barst het er in de laatste weken van het jaar van de gezellige Kerstmarkten.

Ik vond een weekend veels te kort om de stad goed te kunnen verkennen en alle mooie paleizen, prachtige uitzichten en schitterende kerken goed in me op te nemen. Boedapest komt dus zeker snel nog een keer op de reisagenda!

Wil je weten waarom ik Boedapest graag nog een keer bezoek? En wat we deze stedentrip allemaal zagen, proefden en deden? Check dan mijn blog over Kerstsfeer in Boedapest.

Reisplannen voor 2020

Hoe het reisjaar 2020 er uit gaat zien, staat nog niet vast. Sterker nog we hebben nog helemaal geen concrete plannen. Niet dat we nog helemaal geen idee hebben, dat ook weer niet, maar er staat nog niks vast.

Indonesië

In 2020 vieren mijn lief en ik dat we tien jaar samen zijn. En dat gaan we natuurlijk goed vieren. Het plan is om een aantal weken naar Indonesië te gaan (waarschijnlijk Sumatra). We willen in ieder geval duiken, een jungle trekking maken en een vulkaan beklimmen. Dat leken ons wel mooie activiteiten om onze liefde te bezegelen. Als de plannen concreet zijn, dan zal ik ze natuurlijk op Backpackfever delen.

Kamperen in de sneeuw

Maar dat is niet het enige. We willen in 2020 ook voor het eerst gaan winterkamperen met ons pop-up tentje. Waarschijnlijk wordt dat ergens in de Ardennen, Eifel of Sauerland. Nu hopen op sneeuw voor een romantisch avontuur met ons pop-up tentje!

Of 2020 nog meer avonturen gaat brengen, dat gaan we zien. Er is natuurlijk altijd ruimte voor een spontaan tripje.

Als jullie nog originele tips hebben voor Indonesië dan hoor ik ze graag! Ook ben ik benieuwd naar jullie tips en ervaringen met winterkamperen 😊

4 Comments

1. Ruben Bourdeaux Antwoorden

Winterkamperen met een tentje, heerlijk! Als er geen bijkomende sneeuw voorspeld wordt, maakt de kwaliteit van je tent niet zo héél erg veel uit. De slaapzak in combinatie met het slaapmatje, dat is de uitdaging 🙂 Veel succes. Eenmaal je weet hoe je het moet aanpakken is winterkamperen reuzefijn én kan je er prima van genieten. Fijn eindejaar én een boeiend reisjaar gewenst.

• Hi Ruben, Bedankt! Ik ben heel benieuwd hoe het winterkamperen gaat bevallen, maar kijk er al wel naar uit. Het begint inderdaad met het goede materiaal. Wat zijn jouw favoriete plekken om in de winter je tent op te zetten? Jij ook een heel mooi 2020 gewenst!

• Ruben Bourdeaux Antwoorden

Hey Cindy.

Ik ga over een weekje met tent en rugzak naar Oostenrijk. Ik ben er nog niet uit waar exact ik heen wil, maar dat zal een beetje van de weersomstandigheden afhangen. Het mag gerust sneeuwen, maar liefst geen natte sneeuw.

Ik kampeer daar in een Hilleberg Tarra (rood vind ik mooi op foto’s staan). Mijn slaapmatje is een Exped Downmat 9 (die isolatie is goed genoeg voor temperaturen tot -38, daar kom je niet aan). Met mijn slaapzak kan ik ook vlot -20 trotseren, maar wellicht is dat iets té uitdagend voor iemand die dat voor het eerst doet.

Zwitserland vind ik erg leuk en mooi om ’s winters te kamperen. De Engadin-vallei is mijn favoriet omdat je er erg mooie uitzichten hebt en ook met trein of bus snel een stukje verder kan om te wandelen of te langlaufen.

In Belgie of Nederland zou ik vooral uitkijken naar paalkampeerplaatsen. Die zullen in de winter erg rustig zijn.

• Hi Ruben, thanks voor de tips! Dat klinkt als de uitrusting van een doorgewinterde winterkampeerder, ik denk niet dat jij het snel koud gaat krijgen. Oostenrijk en Zwitserland lijken me inderdaad erg mooi om te winterkamperen, maar we beginnen eerst dichterbij huis. Eerst maar eens kijken hoe dat bevalt! Fijne vakantie!